Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Sverige language:svenska
_MG_1822.jpg

Bättre servicenivå och därmed nöjdare kunder

justeat-01.JPG

Vi kan bättre utnyttja bilarnas kapacitet och minska antalet kilometer som körs med tomma bilar. AMCS system har varit en avgörande faktor för att förbättra vår service och samtidigt sänka kostnader

Just Eat

Hantera rusningstid

Automatisk planering med AMCS distributionsplaneringssystem hjälper JUST EAT hantera rusningstiden. JUST EAT grundades 2001 i Kolding, Danmark, och tog beställningar online från slutkunder som de koordinerade med restauranger. Sedan 2006, har tjänsten utökats med att hämta mat från online-restauranger i Danmark och leverera den hem till kunderna. JUST EAT:s mål är att ändra den allmänna uppfattningen att hämtmat innebär pizza eller hamburgare. Därför levererar de mat från alla typer av restauranger.

Idag finns JUST EAT i 13 länder över hela världen, har mer än 40 000 restauranger i sitt nätverk och företaget fortsätter växa i snabb takt. I Danmark levererar JUST EAT mat i två städer med cirka 30 bilar och 100 förare och allt detta planeras i AMCS-systemet.

JUST EAT:s snabba expansion har lett till ett brådskande behov av ett transportplaneringssystem. Jesper L. Jakobsen, leveranschef på JUST EAT, förklarar: ”Transportplaneringen för matleveranser är en väldigt komplex uppgift. Vi vet inte vad som väntar inom den snara framtiden, vi har smala tidsfönster för hämtning och leverans och vi vill minimera antalet kilometer som körs med mat i bilarna. AMCS lösning hjälper oss hantera alla parametrar i matleveransen och är ett nödvändigt verktyg i vår dagliga planering.”

Utmaningen

Tid är en viktig faktor i matleverans – leveranstid, väntetid, rusningstid och semestertider. För JUST EAT är även matberedningstiden och tiden det tar innan maten kallnar i bilen viktiga faktorer som måste tas med i beräkningen när man planerar matleveranser.

Lösningen

Automatisk planering av AMCS distributionsplaneringslösning med TomTom-integrering hjälper oss hantera rusningstid och smala tidsfönster för leverans, vilket drastiskt förbättrar vår kundservice.

Resultatet

När JUST EAT skaffade AMCS lösningssvit hade vi målet att leverera 90 % av alla beställningar inom 1 timme. Det är tyvärr omöjligt att nå 100 % eftersom vi inte kan styra över trafik- och väderförhållanden. Jesper L. Jakobsen tillägger: ”AMCS-systemet gör det möjligt för oss att informera våra kunder i god tid om leveranser blir försenade. Eftersom punktlig leverans är extremt viktigt för oss är informationen om leveranstid väldigt värdefull. Vi använder informationen
till att skicka SMS till slutkunder om förväntad leveranstid.”

Läs mer

Ladda ned fallstudien och läs mer om alla fördelar och resultat som JUST EAT uppnått genom att implementera den automatiska planeringsprogramvara från AMCS.

justeat-01.JPG

Begär en demo