shutterstock_621211682.jpg

15 jul 2019

Inför Best Practice vid cement distribution

Lasse Jiborn - Commercial Director of Intelligent Optimisation

Det är goda tider för cementtillverkarna och distributörerna: städer runt om i världen blomstrar. För närvarande bor cirka 55% av världens befolkning i städer. FN förutspår att antalet växer till 68% år 2050.

Urbanisering kräver förnyad infrastruktur och bostadsfastigheter, vilket skapar möjligheter för företag att bryta ut. Men för att kunna göra det och stanna på toppen måste de skapa värde.

Cementdistributörer möter speciellt svåra utmaningar, med kostnaden för transporter ständigt fluktuerade. Cirka 30-35% av priset på cement kommer från distributionskostnaderna. För att skydda marginaler och vara konkurrenskraftiga är det kritiskt för distributörerna att sänka kostnaderna - oförutsägbara som de är - och inte låta kundtjänst drabbas av dina kostnadsbesparande åtgärder. Nyckeln följer Best Practice.

Digital planering
Digitala lösningar är hur du skapar effektivitet som genererar verkligt värde för dig och dina kunder. Det vi pratar om här är faktiskt väldigt enkelt: En flottplanering i toppklass, som ger dig realtidstransportoptimering och ett styrsystem. Detta är dynamisk planering, så att du kan möta vardagliga krav och komplexiteter, från planering av distribution i både bulkform på tankbilar och förpackade i påsar för hantering av beställningar med smala tidsfönster. Eller genom att integrera samlingen av till exempel flygpostorder i planeringen för att minimera tom körning.

Full insyn
Tänk på det traditionella sättet att arbeta, från och med decentraliserad planering. Varhelst du producerar, har du en planerare eller flera planerare som hanterar flera lastbilar. Du har också en decentraliserad ordermottagare. Du kommer även att ha en tidsfrist för när beställningar måste ställas för leverans nästa dag. Liksom de flesta företag kommer dessa bli middagstid eller tidigt på eftermiddagen. Lastbilar tillhör lokala områden och måste således ofta köras tomma.

Best Practice bryter igenom dessa silofunktioner och ger fullständig insyn i vad som händer på olika platser, även inom din egen försörjningskedja. Detta är vad en bra flottplanering bör erbjuda. Den ska veta var alla dina lastbilar är, nödvändiga kvalifikationer och avstånden till platserna innan den (helt under Er kontroll)  bestämmer den mest kostnadseffektiva platsen att leverera från.

Digitaliserat arbetsflöde
För en modern och smidig operation är det avgörande att relevanta IT-system integreras sömlöst för att skapa ett effektivt och logiskt arbetsflöde för din personal. Detta uppnås genom realtidsintegration mellan ditt ERP-system och flottplaneringen samt ett automatiskt utbyte av vägdata från väghållningssystemet till flottplaneringen.

Rörlighet (Agility)
Situationen som just beskrivits är ett exempel på smidighet. Agility ger dig en konkurrenskraftig fördel. Du kan reagera direkt till realtidsdata och få en end-to-end-vy över din transport.

Du kan bygga dina planer stegvis, övervaka utförandet och omplanera efter behov, inklusive omdirigering av en belastning redan på rutten. Vidare är en frekvent orsak till driftsstörningar, när beställningar avbryts efter att ha lastats på trucken. Med en best-in-class flottplaneringslösning, får du automatiska omdirigeringsförslag för att minimera effekten av sena avbokningar.

Med en best-in-class flottplanerare har du ett verktyg som automatiskt bygger effektivare nästa dagsrutter. Men det handlar om flexibilitet, så när nya order kommer fram eller trafikrapporter kommer in kan du optimera dina sträckor för att leverera enastående kundservice. Inga fler beställningsfrister. Minimal tomkörning. Så skapar du värde.

Prognos
Tack vare historiska data, kommer prognosmodulen i flottplaneraren att prognostisera när lagren behöver fyllas på eller samlas in. Detta är definitionen på  effektivitet, eftersom lösningen också automatiskt genererar ordrar som flyttas in i ditt planeringssystem för optimering av rutt. Även med bara en vecka eller två veckors data som tas från sensorer när du börjar, kan prognoser av bästa klass spåra trender så att du kan fatta välgrundade beslut.

Var redo
Det är värt att använda analysmodulen med din flottplanerare, vilket också kommer att göra det möjligt för dig att simulera what-if scenarier. Detta gör att du kan analysera och bestämma handlingsplaner för potentiella händelser, till exempel strukturella eller plats ändringar eller kundförhållanden på Dina sajter. Det kan vara allting. Vad du får ut av det är möjligheten att uppskatta långsiktig efterfrågan på resurser, förmågan att definiera önskad kundservicenivå, bestämma KPI och budgeten korrekt.

AMCS Fleet Planner, Best-in-class
AMCS Fleet Planner är idealisk för alla situationer som du kommer att stöta på vid cement distribution. Det hjälper till att förenkla alla steg i din resa. Om du vill vara best-in-class, är det här du börjar.